Webové technológie 1.príspevok

Ahojte, tento blogový príspevok je ku predmetu Webové technológie vo vzdelávaní 🙂

Webové technológie vo vzdelávaní?

Webové technológie alebo technológie webu 2.0 sú medzi nami už pomerne dlho. Pre moju generáciu je to viacmenej od detstva. Prvý počítač a internet, prípadne mobil, sme mali už približne v 5.ročníku na základnej škole, čo je viacmenej rok 2005. Dnešné deti (napríklad aj vo veku piataka), neustále prichádzajú do kontaktu s webovými technológiami. Dokážu ich však využívať na vzdelávanie? O tom sme sa rozprávali na našom prvom seminári.

Myslím si, že žiaci vedia, že existujú sociálne siete, blogy, maily, poznajú youtube a iné zaujímavé stránky, kde môžu zdieľať svoje fotografie, videá, písať si s niekým… Mnohí to berú ako samozrejmosť. Nie každý, však tieto nástroje používa aj na školské účely. Tu vidím problém v tom, že na školách to nie je zaužívané na všetkých predmetoch, ale skôr sa to sústreďuje na informatiku (ale aj to nie na každej škole). Veľa učiteľov zrejme ani nevie aký potenciál majú tieto technológie a čo všetko by mohli u žiakov rozvíjať – kolaboratívne učenie, práca so zdrojmi a literatúrou, komunikácia na diaľku, zdieľanie informácií a vedomostí, tvorba projektu naraz, v rovnakom čase, pričom odpadá vzdialenosť a možná neprítomnosť študenta/žiaka na hodine. Využívanie webu 2.0 na školské účeli až na strednej škole, je podľa mňa neskoro, v istej miere by sa mal využívať už na základnej škole.

Preto si myslím, že je dobré, že sa budeme učiť používať tieto nástroje, verím že si na predmete povieme aj konkrétne príklady, ktoré nás inšpirujú pri našej budúcej učiteľskej profesii. Zrejme by tento predmet mali absolvovať aj iní učitelia z praxe, aby sa naučili niečo nové, prípadne poskytli ich skúsenosti s týmito technológiami.

Ako niekoľko príkladov ešte uvediem to, o čom sme sa rozprávali na hodine. Sociálne siete, prípadne napríklad iba Messenger, môžu pôsobiť pre rodičov tak, že ich deti sú iba na mobile a nič nerobia, prípadne robia „zlotu“. Pre nich to však môže byť super prostriedok na to, aby sa dohodli na projektoch a úlohách, rozdelili si prácu, zapisovali si tam rôzne informácie ohľadne školy. Viem o tom, že mnoho žiakov na školách používa práve Facebook na to, že tam majú založenú tajnú skupinu (veď aj my na strednej sme mali a taktiež aj dievčatá, ktoré chodia na tento predmet, aj žiaci ktorých som vlani učila hovorili, že majú skupinu, takže to vôbec nie je nebežné). Potom treba zvážiť, či má učiteľ právo byť v tejto skupine. Z vlastnej skúsenosti viem, že učiteľka to zneužívala a neustále nás spamovala, ale možno je to preto, že jej to nikto nevysvetlil, „ako to vlastne chodí…“, čo môže a čo nie, čo je ešte tolerované a čo je cez čiaru…

Takže toľko z mojej strany. 🙂

Komentáre píše tu dole, stačí dať meno/prezývku a mail. Kvôli GDPR uvádzam, že keď skončí tento predmet, tak tie maily potom zmažem 🙂 Ak by vám to napísalo prípadne nedalo komentár automaticky, pravdepodobne čaká na schválenie (kvôli nejakému slovu, čo ste použili a podobne), ja ho schválim, prípadne mi napíšte.

2 komentáre

  1. Silvia

    Taktiež súhlasím, že je lepšie pokiaľ sa žiaci stretnú s využitím sociálnych sietí pre potreby vzdelávania už na základnej škole. Predsa len čím skôr si to osvoja, tým skôr to pre nich bude samozrejmosť.

  2. Hricková Ivana

    Úplne s tebou súhlasím, že sa to nevyužíva na školách. Učitelia rôznych predmetov si myslia, že je to súčasť informatiky. Na predmete informatiky sa s tým ale častokrát stretneme na jednej hodine. Malo by sa to viac rozšíriť, tak ako píšeš, nie len na stredné ale aj základné školy. A taktiež by si mali aj rodičia uvedomiť, že rozvoj informatiky a technológií rýchlo napreduje a dajú sa využívať nie len na hranie a stratu času ale aj na vzdelávanie.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.